De commissies die je moet gaan uitbetalen aan jouw partners/verkopers worden vastgelegd in een zogeheten 'commissieplan'. In tegenstelling tot de inkomsten (dat is immers altijd een bedrag dat jij krijgt per sale), kan het zijn dat jij werkt met een vast aantal commissiemodellen, bijvoorbeeld op basis van het volume dat ze gaan doen/de grootte van de partij of het kanaal van waaruit ze klanten converteren (zoals D2D, telesales of retail).


Commissieplan aanmaken


Klik binnen de commissiemodule op 'prijsafspraken'. Klik vervolgens onder het kopje 'Product commissieplannen' op het + icoon. Geef aan of je een compleet nieuw commissieplan wil aanmaken, of deze bijvoorbeeld wil koppelen aan een reeds bestaande. In deze casus gaan we uit van een nieuw plan. 

In onderstaande casus zijn er twee commissieplannen aangemaakt. Binnen elk commissieplan heb jij vervolgens de mogelijkheid om de uitgaande commissies vast te leggen die bij dat plan horen. Open het gewenste commissieplan en voer daar de gewenste afspraken in. Verdere uitleg wat je kunt met prijsafspraken vind je hier.



Aanpassingen aan een commissieplan


Als een prijsplan nog in 'concept' staat, dan kun je nog aanpassingen doorvoeren. Zo kun je, door op de 3 puntjes te klikken, aangeven of je het commissieplan wil hernoemen, dupliceren, wil koppelen aan een ander plan of dat je deze als de standaard wil instellen (dit plan wordt dan initieel als standaard gebruikt bij een partner/verkoper).



Activeren prijsplan


Als je alles naar wens hebt ingericht, dan kun je een prijsplan met bijbehorende commissies publiceren. Klik rechtsboven op 'Publiceren', waarna je de optie krijgt om het plan direct te publiceren of op een specifiek moment. Met het laatstgenoemde kun je zorgen dat een bepaald plan automatisch wordt geactiveerd.



Let op: er kunnen geen aanpassingen meer worden doorgevoerd aan een reeds gepubliceerd plan. Indien er aanpassingen moeten worden doorgevoerd, dan kan er een kopie worden gemaakt van een bestaand plan nadat er op 'Nieuwe versie' is geklikt'.