Binnen Salesdock wordt gewerkt met transactiestatussen. Om te kunnen bepalen of een sale uitbetaald moet gaan worden (dus van bruto naar netto), moet deze gedefinieerd worden als 'netto'. Standaard wordt er al 1 nettostatus uitgeleverd, maar je kunt eventueel ook naar wens nieuwe aanmaken.


Netto status aanmaken


Ga naar 'Account'>'Statussen' en klik op 'Toevoegen'. Vul alle waarden naar wens is en definieer de status met het type 'Netto'.


Sales netto maken


Sales kunnen op 4 manieren netto worden gemaakt:


1. Je werkt via een Salesdock integratie of een andere koppeling waarbij orderstatussen worden opgehaald. Je kunt in de bijbehorende integratie de gewenste netto statussen koppelen, mits de gekoppelde partij de netto's teruggeeft. Bij een Salesock integratie kan dit via integraties>integratie openen>statussen.

2. Je verwerkt handmatig statussen via een transactieimport. Via 'Transacties'>'Import' heb je de mogelijkheid om in het csv bestand de netto statussen in de lezen. Zie hiervoor ook dit artikel.

3. Je verwerkt orderstatussen handmatig. Ga naar 'Transacties' en selecteer de gewenste orders. Je zult vervolgens een blauwe balk zien, waar je op de optie 'Netto' kunt klikken. 



Selecteer vervolgens de gewenste netto status en klik op 'maak netto'.

4. Je pushed de statussen via een eigen bronsysteem, via de Salesdock API, naar jouw omgeving. Zorg er dan voor dat de juiste identifier wordt meegegeven bij de sales die netto worden gemaakt.


Zodra sales 'netto' zijn gemaakt zullen ze ook meegaan in de betaalspecificaties. Je zult eveneens zien dat de sales die netto zijn geworden als 'definitief' gemarkeerd worden in de financiële overzichten in de commissiemanager (in- en uitgaven).