Leer meer over de nieuwe manier om producten te maken of te importeren via Salesdock

In dit artikel laten we je de drie stappen zien die je moet nemen om producten te maken of te updaten.

Algemene informatie over de nieuwe manier van producten importeren

Bestandsformaten: Je kunt zowel .csv- als .xlsx-bestanden uploaden met een limiet van 50.000 rijen.

Kolomkoppen: Elke kolom vereist een koptekst. We lezen deze in Salesdock en wijzen ze toe (met jouw hulp, indien nodig) aan onze Salesdock-velden!

Flexibiliteit: Je hoeft niet langer een vast template te volgen om te importeren. Je kunt je eigen kolommen uit je importbestand toewijzen aan velden in Salesdock. De importtool maakt een voorlopige toewijzing en onthoudt je instellingen voor de volgende keer.

Producten creëren: Je kunt nu producten in Salesdock aanmaken via een geïmporteerd bestand. Als je het veld ‘ID’ leeg laat in een rij van je bestand, zal die rij worden beschouwd als een nieuw product (mits deze aan alle vereiste velden voor dat producttype voldoet). Je moet dit nieuwe product ook een unieke waarde geven in het veld ‘identifier’. Dit wordt de nieuwe identifier in je Salesdock-omgeving.

Vereiste velden: Voor alle producten, ongeacht of ze worden aangemaakt of bijgewerkt, moeten de volgende velden aanwezig zijn:

  • Naam

  • Productidentifier

  • Type

  • Leverancier

Afhankelijk van het opgegeven producttype kunnen andere velden vereist zijn.

Stap 1: Bestand uploaden

Op dit scherm zie je een gebied waar je importbestanden kunt uploaden. We ondersteunen momenteel .xlsx (Excel-spreadsheets) en .csv (bestanden met komma-gescheiden waarden) bestandstypen. Daarnaast is het maximum aantal rijen dat deze bestanden kunnen hebben om geaccepteerd te worden 50.000. Je kunt de voorbeeldbestanden downloaden die we aanbieden in het importmenu om een beter begrip te krijgen van ons geaccepteerde formaat. Als je importbestand kolommen bevat die niet standaard beschikbaar zijn in Salesdock, kun je deze kolommen alsnog toewijzen door extra velden aan te maken in de volgende stap. Op deze manier worden de waarden in je importbestand opgeslagen bij de producten. Wanneer je een bestand kiest om te importeren, zal Salesdock even de tijd nemen om dit bestand te lezen en alle waarden erin te verwerken. Wanneer dit klaar is, kun je doorgaan naar de volgende stap!

Stap 2: Toewijzen

Om Salesdock je bestand te laten interpreteren, moet je de kolommen van je bestand toewijzen aan Salesdock-velden. Voor de meeste velden kan Salesdock deze automatisch toewijzen, maar soms heeft het jouw hulp nodig! Kolommen die niet zijn toegewezen aan een Salesdock-veld, worden niet geïmporteerd. Als je geen Salesdock-velden hebt om enkele kolommen van je bestand aan toe te wijzen, kun je extra velden voor producten toevoegen. Je kunt de details van het toegewezen extra veld bekijken door op het icoon naast het veld te klikken.


Toewijzingsreacties: We kunnen ontdekken dat sommige velden in je importbestand andere waarden hebben dan degene die we in Salesdock kunnen interpreteren. Als dit gebeurt, tonen we een waarschuwing naast het betreffende veld en kun je aangeven hoe je opgegeven waarden overeenkomen met die in ons systeem. Let op: In geval van een waarde-mismatch voor een veld, zullen de waarden uit je importbestand die niet zijn gekoppeld aan bestaande Salesdock-waarden, niet worden geïmporteerd (deze blijven leeg in Salesdock).

Stap 3: Verificatie

In de laatste stap vóór het importeren zie je de eerste drie rijen van je import als een voorbeeld. Op deze manier kun je controleren of je de kolommen hebt toegewezen zoals je wilt. Als je problemen vindt in de configuratie, kun je naar de vorige stap gaan en wijzigingen aanbrengen in de veldconfiguratie. Wanneer alles correct lijkt, klik je op de import-knop en beginnen we met het maken of bijwerken van je producten in Salesdock!

Na het importeren

Wanneer je een import hebt voltooid, word je doorgestuurd naar de importpagina, waar je alle importbestanden kunt zien die door je account zijn geïmporteerdWanneer het proces is voltooid, zie je een succesvolle callout als al je producten succesvol zijn aangemaakt/bijgewerkt:

Als er echter een probleem was met de import, ontvang je ook verschillende waarschuwingen:


In dit geval bieden we je een bestand aan dat je kunt downloaden, waarin je kunt zien wat er mis is gegaan met de productimport. Per rij geven we de reden (indien van toepassing) waarom de import van dat product niet succesvol was. Als je deze problemen oplost, kun je de import opnieuw probe

In dit geval bieden we je een bestand aan dat je kunt downloaden, waarin je kunt zien wat er mis is gegaan met de productimport. Per rij geven we de reden (indien van toepassing) waarom de import van dat product niet succesvol was. Als je deze problemen oplost, kun je de import opnieuw proberen!

PRODUCTEN AANMAKEN VIA EEN IMPORT

Met de nieuwe product import functionaliteit kun je nu nieuwe producten aanmaken via importbestanden! Het proces is heel eenvoudig: Als je het veld ‘ID’ leeg laat in een rij van je bestand, wordt die rij aangenomen als een nieuw product (mits het voldoet aan alle vereiste velden voor dat producttype). Je moet dit nieuwe product ook een unieke waarde geven in het veld ‘identifier’. Dit wordt de nieuwe identifier in je Salesdock-omgeving.

Om een nieuw product aan te maken via import, kun je hetzelfde bestandsformaat gebruiken als voor het wijzigen van items (behalve dat je het veld ‘ID’ leeg laat). Je kunt dit zelfs doen in hetzelfde bestand waarin je producten bijwerkt!