Met dashboards breng je al je belangrijke data rondom leads en transacties samen in één duidelijk overzicht. Zo kan je bijvoorbeeld zien in welke maand van het jaar de meeste sales worden gedaan, welke organisaties het beste presteren en hoeveel leads en transacties zich in een bepaalde stap van je pipeline bevinden.
Toegang
De door jou aangemaakte dashboards zijn alleen zichtbaar en bewerkbaar voor gebruikers binnen jouw bedrijfsaccount met de rol ‘beheerder’. Voor andere rollen is dashboards geen zichtbaar menu-item. Je kunt je dashboards echter wel delen, dit wordt onderaan dit artikel uitgelegd.
Deze standaardinstelling is aan te passen via Account > Autorisaties functionaliteiten. Hier bepaal je welke rollen dashboards mogen zien via ‘dashboards.view’ en welke rollen dashboards mogen bewerken en aanmaken via ‘dashboards.edit’. Dit kan ook per gebruiker worden ingesteld via Account > Gebruikers > Rol: Beheer rechten.
Nieuw dashboard maken
Wanneer je navigeert naar Dashboards (onderaan in het menu), staan er al twee eenvoudige templates voor je klaar: één gericht op transacties en één op leads. Je kunt deze templates volledig bewerken, uitbreiden of verwijderen, of je kunt vanaf een leeg dashboard starten via de knop ‘+dashboard toevoegen’.

Rapporten bouwen
Je kunt rapporten toevoegen via de knop ‘+rapport maken’. Eerst kies je het onderwerp van je rapport: leads of transacties.
Daarna kom je op de bouwpagina van het rapport. Rechts in het scherm kun je de naam van je rapport instellen, het type grafiek kiezen, en de weergave-instellingen van de grafiek aanpassen. Links in het scherm kan je je dataset verfijnen door middel van het toevoegen van datafilters via de ‘Filter toevoegen’ knop.
We ondersteunen vijf verschillende grafiektypes: verticale en horizontale staafgrafieken, lijngrafieken, scorekaarten en cirkeldiagrammen.
Voor staaf- en lijngrafieken zijn er drie instellingen waarmee je je weergave kunt bepalen:
Meten op: Bepaalt wat je meet, bijvoorbeeld het aantal transacties of transactiewaarde.
Bekijk op: Bepaalt de hoofdverdeling van de data, bijvoorbeeld alle flows.
Segmenteren op: Bepaalt hoe je de data onderverdeelt, hiermee splits je resultaten in meerdere datasets, bijvoorbeeld per status.
Bij cirkeldiagrammen stel je alleen ‘meten op’ en ‘segmenteren op’ in. Bij scorekaarten gebruik je uitsluitend de instelling ‘meten op’.
We ondersteunen een breed scala aan weergave-instellingen: van datumgerelateerde kenmerken, betrokken partijen, producten, flows en kanalen tot specifieke lead- of transactie-eigenschappen, zoals statussen, extra velden, productvragen of accorderingen.

Nadat je je weergave hebt bepaald, kan je bepalen welke data wordt meegenomen in je rapporten met behulp van rapportfilters. Via de ‘filter toevoegen’ knop kies je of je een bepaalde selectie wilt meenemen met ‘is’, of juist wilt uitsluiten met ‘is niet’.
De ingestelde rapportfilters zie je ook terug op het dashboard, weergegeven in de labels onder de rapportnaam.
Dashboard vormgeven
Na het aanmaken verschijnt je rapport linksboven op je dashboard, tussen je andere lead- of transactierapporten. Je kunt rapporten verslepen naar een gewenste plek door ze vast te pakken met je muis. Rapporten vergroten kan door je muis op het pijltjes icoon in de rechteronderhoek te plaatsen. Rapporten bewerken doe je via het pen-icoon rechtsboven en verwijderen via de prullenbak ernaast.
Je kan je reeks aan aangemaakte dashboards herschikken via de “alle dashboards” knop, waarin je een dashboard naar keuze kan verslepen naar de gewenste plek.
Delen
Standaard zijn alle dashboards alleen zichtbaar voor gebruikers binnen jouw bedrijfsaccount met de rol ‘beheerder’. Echter, kan je specifieke dashboard wel delen met individuele organisatiebeheerders, alle admins binnen een organisatie of leveranciers. Zij kunnen het gedeelde dashboard alleen bekijken, niet bewerken of herschikken. Ze zien ook uitsluitend de data waarvoor zij toegang hebben.
De deelfunctionaliteit is beschikbaar via het tandwiel-icoon op de actieve dashboard-tab (bovenaan het scherm). Dit opent een dropdown met opties om je dashboard te hernoemen, te delen of te verwijderen. Wanneer je op ‘deel dashboard’ klikt, opent er een pop-up waarin je organisatiebeheerders (individuele gebruikers), organisaties (alle gebruikers met de rol beheerder) en leveranciers bekijkrechten kunt geven.

Dashboard filters
Om te voorkomen dat je voor elke organisatie, team, agent of leverancier een apart dashboard moet maken, kun je op dashboardniveau filteren op specifieke organisaties, teams, gebruikers, leveranciers en aanmaakdatum. Deze filters worden toegepast op alle rapporten binnen het dashboard en overschrijven eventuele rapportfilters.
Dashboardfilters worden weergegeven in een blauw omlijnde badge onder de rapporttitels. Rapportfilters verschijnen daarnaast in normale tekst.
