Via de Twikey integratie die Salesdock heeft gemaakt heb je de optie om SEPA mandaten aan te maken; zodra de sale is getekend in Salesdock, dan zal er een verzoek worden gestuurd naar Twikey. Twikey geeft een link terug, van waaruit de klant zijn/haar toestemming kan geven via zijn/haar bank. Hoe werkt dit?


  • Ga naar 'apps' en installeer de Twikey app.



  •  Open vervolgens de app.
  • Binnen 'instellingen' dien je een aantal zaken in te richten die je vanuit Twikey dient te ontvangen: 


1. Host: deze dien je van vanuit Twikey te ontvangen. Je hebt de mogelijkheid om te koppelen met een productie- en testomgeving van Twikey. De testhost van Twikey is op het moment van schrijven bijvoorbeeld 'https://api.beta.twikey.com'. De productie host is uniek voor jouw omgeving bij Twikey.

2. API token: deze dien je vanuit Twikey te ontvangen.

3. Automatische orderverwerking: als je dit aan zet, dan zal er direct na tekenen (van de order, in Salesdock) een verzoek worden aangemaakt bij Twikey om een mandaat aan te maken. Het advies is om dit aan te zetten.

4. Leveranciers: hiermee kun je aangeven voor welke leveranciers deze integratie gebruikt gaat worden.

5. Controleer statusupdates: zet deze aan indien je de status van het SEPA mandaat wil ophalen bij Twikey.

6. Annuleer geannuleerde sales bij Twikey: als je een getekende sale hebt en het SEPA mandaat is aangemaakt bij Twikey, dan wil je deze wellicht ook annuleren als je de sale binnen Salesdock annuleert. Indien je dat wil, dan kun je deze instelling aanzetten. Zodra je de sale annuleert in Salesdock, dan zal het SEPA mandaat geannuleerd worden bij Twikey.

7. E-mail mandaat button label: er wordt in de bevestigingsmail een knop meegestuurd waarop de klant kan klikken (deze instructie volgt later in deze handleiding, waar wordt uitgelegd hoe je deze knop inricht bij de bevestigingsmail). Hiermee komt de klant op de pagina van Twikey, zodat het SEPA mandaat afgerond kan worden.

8. Extra veld om het mandaat ID op te slaan: dit is benodigd om het mandaat ID op te slaan die terugkomt vanuit Twikey. Ga naar instellingen>extra velden>transactie en maak een transactie extra veld aan (van het type 'tekst'). De naam kun je zelf bepalen, maar zorg dat je wel de productsoorten koppelt waarvoor je dit gaat inzetten. Koppel deze vervolgens op deze plek.



  • Binnen 'Sala data mapping' dien je een aantal zaken te koppelen:


1. Betaalwijze: koppel hier alle productvragen die een betaalwijze vertegenwoordigen en benodigd zijn voor de leveranciers waarvoor je dit gaat inzetten. Je ziet dat, na opslaan, je de mogelijkheid hebt om aan te geven welke optie 'Automatische incasso' vertegenwoordigd. Alleen voor deze betaalwijze zal de aanroep naar Twikey worden gedaan (in combinatie met de gekoppelde leveranciers, die je bij 'instellingen' hebt toegevoegd).



Hieronder zie je een voorbeeld:



2. Twikey heeft daarnaast een zogeheten 'contracttemplate ID' nodig. Dit is het ID dat hoort bij een bepaald formulier/mandaat aan de kant van Twikey en wordt meegegeven naar hen bij het aanmaken van een SEPA mandaat. Om dit te koppelen kun je extra velden gebruiken, waarbij het advies is om extra velden op leveranciersniveau aan te maken. Ga naar instellingen>extra velden>leveranciers. Maak hierbij twee extra velden aan: 1 voor een zakelijk template, 1 voor een consumenten template. De benamingen kun je zelf bepalen, maar zorg wel dat dit een tekstveld is. Mocht je 1 van de 2 nodig hebben (consument of zakelijk), dan hoef je maar 1 veld aan te maken. Richt dit veld vervolgens in bij producten>leveranciers>leverancier openen: vul de zojuist aangemaakte velden met het template ID dat je in jouw Twikey omgeving vindt (bij het door jou aangemaakte SEPA mandaat formulier). Koppel deze velden vervolgens in de 'sale data mapping'; die voor zakelijke klanten bij 'contracttemplate zakelijk, die voor consumenten bij 'contracttemplate consumenten'. Salesdock zal op basis van het type sale (consument of zakelijk) automatisch het gekoppelde template ID meesturen.

3. Mocht je een productvraag hebben voor de BIC, dan kun je die daar optioneel koppelen.


  • Bij 'Statuskoppeling' kun je transactiestatussen koppelen. Bij 'getekend' bepaal je welke status een sale moet krijgen in Salesdock zodra het SEPA mandaat bij Twikey is getekend. Bij 'Geannuleerd' kun je de status koppelen die de sale moet krijgen zodra de sale geannuleerd is. Let op: statussen worden 1 keer per dag gesynchroniseerd met Twikey. 



  • Nu je alles hebt ingericht dien je de bevestigingsmail in te richten. Ga naar instellingen>E-mails & SMS>Sale bevestiging. Je ziet dat je vervolgens onder variabelen>sale twee Twikey variabelen vindt.



Indien je de knop gebruikt (twikey_mandate_button), dan zal de tekst tonen zoals ingericht bij 'instellingen' in de Twikey app. Het advies is om logica toe te passen bij de knop, zodat je de klant extra informatie kunt geven waarom ze op die knop moeten klikken. Tip: gebruik de logica van de productvragen die je hebt toegevoegd. Dat ziet er bijvoorbeeld uit zoals hieronder*:


{{#productquestions.is.betaalwijze.Automatische incasso}} 

Je hebt gekozen voor een automatische incasso, wat betekent dat we toestemming nodig hebben om periodiek een bedrag van jouw rekening te incasseren. Toestemming kan gegeven worden door op onderstaande knop te klikken.


{{{sale.twikey_mandate_button}}}

{{/productquestions.is.betaalwijze.Automatische incasso}}


*Dit is een voorbeeld. De productvragen en antwoordopties kunnen anders heten op jouw omgeving. Zie ook dit artikel voor meer informatie over het inrichten van dynamische e-mails.


Hulp nodig? Mail support@salesdock.nl