Nadat je een leadformulier hebt aangemaakt, eventueel met behulp van artikel Leadformulier aanmaken en instellen is het mogelijk het formulier te delen met een andere Salesdock omgeving.
Met Salesdock kun je verschillende omgevingen met elkaar te laten verbinden; dit is bijvoorbeeld handig op het moment dat partij A orders wil inleggen via partij B. Partij B heeft hierbij de mogelijkheid om jouw Salesdock omgeving toegang te geven tot bepaalde proposities, die je vervolgens met elkaar kan laten verbinden.
Behalve voor proposities kun je ook een integratie opzetten om leads met elkaar uit te wisselen.
Bijvoorbeeld Partij A gaat zonnepanelen leads genereren en die vervolgens delen met Partij B. Partij B gaat contact opnemen met de lead en een zonnepanelen offerte uitbrengen. Via automatische statusuitwisseling kan Partij A de voortgang van de lead monitoren.
Actie klant B
Klant B moet in zijn/haar omgeving het volgend doen:
- Er moet een organisatie worden aangemaakt. Dit kan via Account-->Organisatie. Klik vervolgens op 'Toevoegen';
- Open de zojuist aangemaakte organisatie en geef de organisatie vervolgens de rechten voor de leadformulier(en)
- Voeg een gebruiker van het type 'Agent' toe aan de aangemaakte organisatie. Ga naar 'Account'-->'Gebruikers' en klik op 'Toevoegen'. Koppel de gebruiker aan de aangemaakte organisatie en vul alle verdere gegevens in. De aangemaakte gebruiker is puur voor het maken van een koppeling en dus geen daadwerkelijke gebruiker. Als gebruikersnaam kun je bijvoorbeeld leadsharing_naamorganisatie gebruiken. Dit zorgt ervoor dat je duidelijk kunt herkennen dat de gebruiker voor een koppeling gebruik wordt
- Open de gebruiker die je zojuist hebt aangemaakt. Je zult aan de rechterkant een aantal acties vinden, waaronder 'Genereer' onder 'API token'. Klik vervolgens op 'Genereer', waarna een scherm opent met het aangemaakte token. Let op: Zorg ervoor dat je het schuifje aanzet dat de API key voor een integratie wordt gebruikt, want dit zorgt ervoor dat de API key alleen binnen Salesdock gebruikt kan worden. Sla dit token op door op 'Sla token op' te klikken.
- Deel het zojuist aangemaakte token met klant A. Let op: het is belangrijk dat dit token op een veilige manier wordt aangeleverd bij de klant, omdat hij/zij hiermee toegang heeft om orders in te leggen in jouw omgeving.
Actie klant A
- Ga naar 'Integraties' in het menu en klik op 'Toevoegen'
- Bovenaan vul je het accountnaam en de door klant B verstrekte API token in en bij 'Type Integratie' kies je voor Leads. Na het invoeren en opslaan van deze gegevens kun je de verbinding testen door op 'Test API verbinding' te klikken, waarna je zult zien of er succesvol verbinding kon worden gemaakt.
- Schakel leadverwerking in
- Schakel in of lead automatisch verwerkt moet worden op basis van 'alle' of een specifieke status. Laat dit uitstaan als je leads handmatig wilt versturen
- Koppel een zelf aangemaakte leadstatus aan 'Status nu succesvol verwerken'
- Koppel een zelf aangemaakte leadstatus aan 'Status na mistlukt verwerken'
- Schakel 'Check voor lead status updaten' in als je wilt dat de lead status wordt geupdate na verwerking. Bijvoorbeeld 'offerte uitgebracht' of 'Offerte afgewezen'. Zie artikel Leads instellingen voor het koppelen van statussen aan het verwerken van een lead
Authenticatie
Hier kun je de verbinding testen
Leadformulieren
Hier kun je zien welke leadformulieren met je zijn gedeeld in de integratie en kun je deze importeren op je eigen omgeving
Statussen
Hier kun je leadstatussen koppelen / mappen. Voor meer informatie hierover zie artikel Statussynchronisatie