In het geval een bepaalde leverancier of provider geen statusupdate-functionaliteit in de API heeft, is het mogelijk om zelf de statussen behorend bij orders te importeren. Dit kan via onderstaande stappen.


  1. Ga naar 'Transacties' en klik op 'Imports'.
  2. Vervolgens heb je de mogelijkheid om een template te selecteren. In bepaalde gevallen zijn er specifieke templates beschikbaar die aan het format van jouw opdrachtgever voldoen, zodat je die rechtstreeks kan importeren. Heb je geen andere templates beschikbaar? Dan kun je alleen de 'default' gebruiken.
  3. Via 'Documentatie' kun je een voorbeeldtemplate downloaden. De documentatie is dynamisch, zodat je ook de mogelijkheden ziet welke statussen jij binnen jouw omgeving kan importeren.
  4. Standaard vind je een drietal kolommen in de documentatie: het ordernummer, de status en een opmerking. In de benaming van je kolommen in Excel/csv dien je de naam onder 'veld' te gebruiken.
  5. Wil je extra data importeren? Dan is het eventueel mogelijk om een extra veld aan te maken. Dit kan via 'instellingen'-->'extra veld'-->'transactie'. Dit veld is ook per direct zichtbaar in de documentatie, zodat je ook kunt zien hoe het veld tekstueel moet heten in het importbestand en wat je kunt importeren.
  6. Je kunt het template in Excel of csv opmaken.
  7. Klik, nadat je het bestand hebt geüpload, op 'importeren'. Je zult direct de voortgang kunnen volgen bij 'Imports'.