Productvragen Conditioneren: 

Wat is Conditioneren?

Productvragen conditioneren is het proces waarbij je de zichtbaarheid van vragen laat afhangen van eerdere antwoorden of van specifieke kenmerken van de sale.


Hoe werkt conditioneren op productvragen?

  • Ga naar Flows>>Productvragen en open een bestaande productvraag of maak een nieuwe aan.
  • Pas 'Zichtbaarheid' aan van Altijd naar Onder de volgende condities.
  • Optioneel kan je instellen of de vraag verplicht beantwoord moet worden
  • Klik op het groene '+'je en selecteer 1 of meerdere condities waaraan het moet voldoende.



De logica van een voorwaardelijke productvraag is gebaseerd op de Conditiegroep (zoals te zien in het keuzemenu).

  1. Start de Voorwaarde: De vraag wordt alleen getoond als ALLE gedefinieerde voorwaarden waar zijn ("If ALL of these conditions are TRUE"). Let op: 'All' kan ook aangepast worden naar 'Any' en 'True' kan ook aangepast worden naar 'False'

  2. Kies een Parameter: Klik in de Conditiegroep en selecteer de basisparameter waarop je wilt filteren. Dit kan een Product, een Leverancier, de Flow, of zelfs het Antwoord op een eerdere vraag zijn.

  3. Definieer de Waarde: Nadat je de parameter hebt gekozen, definieer je de exacte waarde (bijvoorbeeld: 'Leverancier' is gelijk aan 'Leverancier A').


Vergeet niet om 1 of meerdere productsoorten te selecteren waarvoor de vraag geldt, ongeacht de ingestelde condities.



Praktische Voorbeelden

Door slim te conditioneren, zorg je ervoor dat je de juiste vragen stelt op het juiste moment:

ScenarioTe conditioneren op...Praktisch Voorbeeld
Leverancier-afhankelijkheidLeverancier of OrganisatieDe vraag: "Wat is de interne klant ID van de klant?" alleen tonen als de Leverancier = [Leverancier A]. Zo vermijd je dat deze vraag bij Leverancier B opduikt.
ProductselectieProduct of Product IdentifierDe vraag: "Welk type omvormer wordt gebruikt?" is alleen relevant als het Product = [Zonnepanelen]. Bij een Airco-offerte sla je deze vraag over.
Vraag-Afhankelijkheid (Dynamische paden)Flow of een Eerder AntwoordVraag B ("Welke kleur heeft de cover?") pas tonen als op Vraag A ("Wilt u een cover bijbestellen?") het antwoord 'Ja' is.
VerkoopkanaalVerkoopkanaalVragen over "Legitimatiebewijs" alleen tonen als het Verkoopkanaal = [Telefonische Verkoop] en niet bij de online aanvragen.