Lees hier meer informatie over de nieuwe manier van leads importeren via Salesdock. We laten je zien welke 3 stappen je moet doorlopen om leads te importeren.
Algemene informatie over de nieuwe manier voor het importeren van leads
- Je kunt zowel .csv als .xlsx bestanden uploaden met een rijlimiet van 50.000 rijen;
- Je hoeft geen vast template meer te volgen om te kunnen importeren. Je kunt zelf kolommen van je importbestand toewijzen aan velden in Salesdock. De import-tool zal een voorzet doen voor het toewijzen. Daarnaast onthouden we je instellingen voor een volgende keer;
- Je kunt vanaf nu ook leads samenvoegen (updaten) op basis van zelfgekozen kenmerken zoals: naam, adres, telefoonnummer. De leads in Salesdock zullen worden overschreven met de data uit je importbestand;
- Het importeren van leads is normaliter afgerond binnen 30 minuten.
Stap 1: Upload bestand
Om je importbestand te uploaden, moeten we eerst een aantal zaken weten.
- Het type leads dat je gaat importeren:
- Wanneer je zakelijke leads gaat importeren is het handig om een kolom voor bedrijfsnamen toe te voegen, zodat je leads duidelijk herkenbaar zijn.
- Wanneer je zowel zakelijke als consument leads gaat importeren, moet Salesdock per lead weten welk type het is, om zo te kunnen bepalen of er een bedrijfsnaam en contactpersoon benodigd is bij de leads.
- Wanneer je maar één type leads (consument of zakelijk) importeert, hoef je het type leads niet meer toe te wijzen in stap 2.
- Of je de leads wilt koppelen aan een activiteit: Op basis van de gekoppelde activiteit, worden leads zichtbaar op bepaalde plekken in Salesdock zoals Visit (agenda) en Outside (kaart).
- Om leads zichtbaar te maken op de kaart in Outside, is een adres benodigd.
- Wanneer je leads koppelt aan één activiteit, hoef je de activiteit niet meer toe te wijzen in stap 2.
- Of je leads wilt koppelen aan een organisatie: Leads worden pas zichtbaar voor organisatie-admins en agents op het moment dat ze zijn toegewezen aan een organisatie. In je import of via de planning kun je leads verder onderverdelen op basis van teams of specifieke gebruikers.
- Wanneer je leads koppelt aan één organisatie, hoef je de organisatie niet meer toe te wijzen in stap 2.
Voor het uploaden van je bestand
Het kan zijn dat in je importbestand kolommen voorkomen die niet standaard beschikbaar zijn in Salesdock. Door extra velden te maken kun je deze kolommen toch toewijzen. Op die manier worden de waarden in je importbestand opgeslagen bij de leads.
Stap 2: Toewijzen
Om je gegevens te importeren, moet je elke kolom uit je importbestand toewijzen aan een veld in Salesdock. Kolommen die niet zijn toegewezen aan een Salesdock-veld, worden niet geïmporteerd. Als je velden mist om kolommen aan toe te wijzen, kun je extra velden toevoegen voor leads. Je kunt de details van het toegewezen extra veld bekijken door op het icoon naast het veld te klikken.
Antwoordvelden toewijzen
Het kan zijn dat we vinden dat de antwoordvelden (rijen) in je importbestand, niet overeenkomen met de waarden die beschikbaar zijn in Salesdock. Op dat moment tonen we een waarschuwing bij het betreffende veld en kun je zelf aangeven welke waarden je wilt gebruiken.
Stap 3: Controle
Mocht bij stap 3 blijken dat "type leads" en/of "activiteit" ontbreekt in je bestand of mapping, dan kun je deze in stap 3 alsnog koppelen.
Duplicaten
In de laatste stap voor het importeren kun je aangeven wat je met eventuele duplicaten wilt doen. Wanneer je ervoor kiest om duplicaten samen te voegen, kun je zelf aangeven op basis waarvan de leads moeten worden samengevoegd. Leads worden alleen samengevoegd wanneer alle geselecteerde waarden overeenkomen.
Samenvoegen betekent dat de huidige waarden van een lead in Salesdock worden overschreven met de waarden in je importbestand. Eventuele wijzigingen kun je terug zien in de historie van de lead.
Je vind in de laatste stap ook de eerste drie rijen van je import. Zo kun je controleren of je de kolommen op de gewenste manier hebt toegewezen.