Zapier is beschikbaar voor alle klanten van Zapier met het ‘Plus’ abonnement.
Token genereren
Om gebruik te maken van Zapier heb je een ‘Token’ nodig van Salesdock. Maak hiervoor eerst via Account>>Gebruikers een fictieve gebruiker aan met 'Agent' rol en noem deze bijvoorbeeld "Koppeling Zapier'' o.i.d. zodat het voor jezelf herkenbaar is.
Open vervolgens de gebruiker na het aanmaken en klik onder Acties op Genereer API token.
Kopieer de token en houdt hem op een veilige plek. Met deze token kan je informatie ophalen uit de Salesdock app. Vergeet niet op ‘Sla token op’ te drukken om de token op te slaan bij je Salesdock gebruiker en om eventueel 1 of meerdere IP-adressen te whitelisten.
Zapier
Ga nu naar Zapier.com en log-in met je account (of maak een nieuw account aan).
Druk up ‘Zaps’
Druk vervolgens op ‘Create’ om een nieuwe Zap automatie aan te maken.
Op de volgende pagina kan je een Zapier automation aanmaken. Die zijn vaak in twee stukken op te bouwen. Het eerste stuk is de ‘Trigger’, hier kies je de integratie die ervoor zorgt dat je Zap zal starten. Het Tweede component is de ‘Action’, dat is de actie die uitgevoerd zal worden als de Trigger geactiveerd wordt.
Hieronder gaan we eerst een Salesdock als Trigger verbinden met de Zapier e-mail service Action. En als tweede gaan we een klok van Zapier als Trigger gebruiken om een Salesdock Actie uit te voeren.
Op de volgende pagina zoek voor ‘Salesdock’ en selecteer de Salesdock integratie.
Kies dan een van de voorgestelde Triggers van de Salesdock integratie. In dit artikel gebruiken we de ‘Task created’ trigger. Zoals je rechts van de naam kunt zien, zijn deze Triggers ‘Instant’, dit betekent dat ze meteen uitgevoerd zullen worden als de genoemde actie op Salesdock plaatsvindt.
Ga door naar de volgende stap. Dan moet je vervolgens Zapier aan je Salesdock account verbinden. Gebruik hiervoor de naam van je Salesdock omgeving en de ‘Token’ die je in de stappen hiervoor hebt gegenereerd.
Test de trigger in de volgende stap, als er een voorbeeld trigger te staan komt werkt alles goed tot nu toe!
Actie instellen:
Hiervoor moet je een integratie kiezen. Voor dit voorbeeld kiezen we ‘E-mail by Zapier’
Als je hier doorklikt kom je op de pagina om de mail op te zetten. Je kunt nu alle text-boxen invullen zoals je dat wilt, je kunt ook ervoor kiezen om informatie die je hebt gekregen van je ‘Trigger’ in de mail te zetten. Zoals bijvoorbeeld de ‘Title of the task’.
Als je de mail eenmaal hebt ingesteld zoals je het wilt, kun je doorgaan totdat een pop-up komt, en daar op ‘Publish & Turn on’ drukken.
Gefeliciteerd! Je hebt nu je eerste Zap gemaakt! Als je nu een task aanmaakt in je Salesdock omgeving, zal er automatisch een e-mail verstuurd worden naar het adres dat je hebt gedefinieerd.
Salesdock als actie:
Ga naar de tab ‘Zaps’ en druk op ‘Create’ -> ‘New Zap’.
Je kunt instellen welke Trigger je wilt hier kiezen, maar voor dit voorbeeld gebruiken wij ‘Schedule by Zapier’, als je die eenmaal geselecteerd en ingevuld hebt, komen we bij de ‘Action’ uit. Kies hier de nieuwste ‘Salesdock’ integratie.
Kies hier de actie ‘Create Task’ event van Salesdock. Kies vervolgens of je de ingestelde Salesdock account van net, of, als dit de eerste keer is, connect aan je Salesdock account, met de naam van je omgeving en je ‘Token’.
Gefeliciteerd, nu zal iedere keer dat je Trigger geactiveerd wordt nu een Salesdock Task aangemaakt worden!
Er zijn natuurlijk veel combinaties mogelijk met de Integraties van andere platforms, dit waren maar twee voorbeelden!
Salesdock ondersteunt momenteel 3 "Triggers":
- "Task created" -> als er een task is gecreerd, wordt een flow gestart
- "Offer accepted" -> als een offer geaccepteerd, is wordt een flow gestart
- "Sale cancelled" -> als een sale gecancelled word, wordt een flow gestart
Salesdock ondersteunt momenteel 2 "Actions":
- "Create a Task" -> als de flow gestart is, creëert het een task
- "Fill a form instance" -> als de flow gestart is, vult een form instance in (Beperkte features op het moment)