Via 'apps' kan een SEPA app worden geïnstalleerd, waarmee je de mogelijkheid hebt om een consumenten en een zakelijke SEPA machtiging te genereren t.b.v. de automatische incasso.


  • Ga naar 'apps' en installeer de 'SEPA' app.



  • Binnen de app moeten er een aantal zaken ingericht worden.


Activatie


Stel in voor welke leveranciers en orderstraten je dit document wil gaan genereren. Als je het leeg laat, dan zal het voor alle orderstaten en leveranciers gegenereerd worden.

Standaard wordt er altijd een consumenten SEPA machtiging gegenereerd, zowel voor particuliere en zakelijke transacties. Alleen wanneer je "Activeer business-to-business machtigingsformulier voor zakelijke transacties" aanzet. zullen er zakelijke SEPA machtigingen gegenereerd worden voor zakelijke transacties. 




Sale data mapping


In deze pagina stel je in waar bepaalde waarden vandaan moeten komen (bijvoorbeeld de incassant gegevens), inclusief wanneer het document gegenereerd moet worden (op basis van de betaalwijze). Deze instellingen mapping zal gebruikt worden voor zowel de consumenten als de zakelijke machtigingen.




-Accordering: als je het document op basis van een accordering wil aanmaken, dan kun je hier de accorderingen koppelen (bijvoorbeeld een accordering 'Ik kies voor automatische incasso', waarna het document gegenereerd wordt als dit wordt aangevinkt).

-Betaalmethode: koppel hier de productvragen die een betaalmethode vertegenwoordigen (multiple choice). Meerdere productvragen koppelen is mogelijk. Na het opslaan zal je een extra mapping moeten afronden: je geeft per multiple choice optie aan of het een 'automatische incasso' of 'factuur' (overschrijving) vertegenwoordigd. Alleen voor automatische incasso zal het document gegenereerd worden.



Het is niet verplicht om een accordering én productvraag te koppelen: een van de twee is voldoende. Op basis van een van deze voorwaarden zal het document al genereren. Als je dus alleen een productvraag of accordering hebt gekoppeld, dan is dit ook voldoende.


-Naam: naam van de incassant. Maak hiervoor een extra veld aan (instellingen>extra velden). Advies: maak een extra veld op leveranciersniveau aan, zodat je per leverancier kunt inrichten wat de naam van de incassant is.

-Adres: adres van de incassant. Maak hiervoor een extra veld aan (instellingen>extra velden). Advies: maak een extra veld op leveranciersniveau aan, zodat je per leverancier het adres van de incassant kunt inrichten.

-Postcode: postcode van de incassant. Maak hiervoor een extra veld aan (instellingen>extra velden). Advies: maak een extra veld op leveranciersniveau aan, zodat je per leverancier kunt inrichten wat de postcode van de incassant is.

-Woonplaats: woonplaats van de incassant. Advies: maak een extra veld op leveranciersniveau aan, zodat je per leverancier kunt inrichten wat de woonplaats van de incassant is.

-Incassant ID: ID van de incassant. Kan een extra veld zijn, maar bijvoorbeeld ook gebaseerd worden op een productvraag.

-Kenmerk machtiging: het kenmerk van de machtiging. Kan een extra veld zijn, maar bijvoorbeeld ook gebaseerd worden op een productvraag. Let op: als je de mapping leeglaat dan wordt het sale ID als kenmerk automatisch gegenereerd. Het voordeel is dat je hiermee altijd een uniek kenmerk hebt

-Reden betaling: de reden van betaling. Kan een extra veld zijn, maar bijvoorbeeld ook gebaseerd worden op een productvraag.


Rond de mapping af en activeer de app op de eerste pagina (tabblad 'info'). 


Aanvullingen

  • Het SEPA document wordt als losse bijlage aangemaakt, die ook los te downloaden zijn.
  • SEPA documenten worden ook via Salesdock integraties aangeleverd. Heb je dus een SEPA document aangemaakt en stuur je sales door naar een andere Salesdock omgeving? Dan wordt het document ook meegestuurd.


Tip: test dit altijd eerst, bijvoorbeeld op staging (app-staging.salesdock.nl) of op een testflow op jouw productieomgeving (door dit alleen te activeren voor een specifieke flow). Op deze manier weet je zeker dat je alles goed hebt ingericht.