Net zoals voor alle andere markten zal er voor zonnepanelen een flow moeten worden aangemaakt. Ga hiervoor naar >Flows en klik op 'toevoegen'. Kies vervolgens het type 'Zonnepanelen' en voer alle gewenste configuraties door, zoals de naam van de flow, de afbeelding of de flow alleen voor offertes, bestellingen of beiden is, etc. Klik vervolgens op 'Opslaan'.



Open de flow opnieuw, waar je vervolgens een aantal instellingen kunt doorvoeren net zoals bij andere flows. Zie hiervoor ook dit artikel over het aanmaken van flows. In het blok onderaan vind je echter specifieke instellingen die voor de zonnepanelen zijn.


Zichtbare opties in flow


In dit onderdeel kun je bepalen of je bepaalde zaken wil uitvragen bij de adviseur/klant.




  • Type klant: Zakelijk en/of Consumenten
  • Verkooptype: Of het koop of huur zonnepanelen zijn. Als je beide aanbiedt dien je dus 2 aparte flows aan te maken.
  • Dakbedekking: of je wil uitvragen wat voor dakbedekking de klant heeft. Dit wordt op dit moment alleen ter informatie opgeslagen.
  • Uploaden legplan: of je de mogelijkheid wil geven aan de adviseur om een legplan te uploaden. Een geüpload legplan zal worden toegevoegd aan het contract voor zonnepanelen (let op: heb je een maatwerk PDF, dan kan dit op basis van jouw wensen afwijken). Het geüploade legplan zal tevens als losse bijlage worden opgeslagen bij de sale.
  • Meterkast capaciteit: als je dit aan zet, dan zal de ingevoerde capaciteit (mede) worden gebruikt om een schatting te maken hoeveel zonnepanelen geplaatsts kunnen worden.
  • Dakvlak afmetingen: dit onderdeel zal tevens, op basis van de afmetingen van het dak, gebruikt worden worden om een schatting te maken hoeveel zonnepanelen geplaatst kunnen worden. Let op: een schatting van het aantal panelen is niet leidend (het is echt een schatting). Als de schatting dus 8 panelen aangeeft op basis van de capaciteit/afmetingen, maar de adviseur zeker weet dat er 9 aangeboden kunnen worden, dan kan dit aantal 'gewoon' geselecteerd worden.


Offertepagina


Op de offertepagina, voor de klant, kunnen een aantal componenten worden weergegeven (naast de uitgestuurde offerte).


  • Toon verwachte opbrengst per jaar: aan de hand van deze instelling wordt bepaald of de opbrengst per jaar wordt getoond, wat afhankelijk is van een aantal parameters zoals de factor wattpiek naar kWh, wat wordt geschat op basis van de ligging van het dak (dit wordt uitgevraagd in de orderstraat).
  • Toon terugverdientijd: op basis van een aantal variabelen wordt de terugverdientijd berekend (waardevermeerdering huis, besparing op je energiecontract, etc.). Deze schatting van de terugverdientijd kan op de offertepagina worden getoond.



Let op: dit gaat dus alleen om de situatie waarbij er een offerte wordt verstuurd. Bij een directe bestelling (direct tekenen) wordt er geen offerte uitgestuurd (en ziet dus ook geen offertepagina).


Prijsstelling


Het kan soms voor komen dat de verkoper dynamisch met de prijzen van zonnepanelen moet kunnen omgaan, omdat een klant bijvoorbeeld meerwerkkosten heeft of minder betaalt vanwege het volume dat hij/zij afneemt. Of de adviseur dit mag aanpassen kan onder het kopje 'prijsstelling' worden bepaald. Als het schuifje 'Gebruiker mag prijzen op offerte aanpassen' aan staat, dan kan er een naam worden bepaald die wordt gebruikt voor dit variabele onderdeel (bijvoorbeeld 'Installatie'). Hiermee kan de adviseur de standaard prijs van de zonnepanelen zelf aanpassen, wat ook realtime in de kostenspecificatie wordt verwerkt.



In onderstaand voorbeeld (met fictieve prijzen) is de prijs €100,- per paneel. Door middel van bovenstaande instelling kan de adviseur deze prijs aanpassen (verhogen of verlagen).



Let op: zorg er ook voor dat de flow geautoriseerd is voor de organisatie(s) die dit mag aanbieden. Dit kan via account>organisaties>organisatie openen>flows of binnen de flow (instellingen>flows>flow openen>bereik).