Zodra je een klant een offerte stuurt, krijgt de klant afhankelijk van de instellingen een e-mail en/of een SMS met daarin een link naar de online offerte pagina. Op deze online offerte pagina kan de klant zijn offerte zien, en daarnaast de offerte accepteren. In uitzonderlijke gevallen kan het soms zijn dat een klant de online offerte pagina niet kan openen, of niet kan accepteren. In dit artikel laten we de meest voorkomende redenen zien.


Een klant zou de volgende zaken kunnen ervaren bij het willen openen dan wel accepteren van een online offerte:

 

  1. Certificaat foutmelding
  2. Pagina laadt wel, maar popup om te tekenen opent niet.
  3. Pagina laadt wel, popup opent, maar handtekening kan niet gezet worden.
  4. Pagina laadt wel, maar PDF wordt niet getoond.



1. Certificaat foutmelding

 

Salesdock ondersteunt voor een veilige verbinding (https) alleen veilige protocollen, waaronder TLS 1.2, en TLS 1.3. Oude en onveilige protocollen zoals SSLv3, TLS 1.0 en TLS 1.1 worden niet ondersteund. Alle moderne browsers ondersteunen TLS 1.2 of hoger:


  • Internet Explorer 11
  • Edge


En in de basis op iedere browser die rond of na 2013/2014 is uitgebracht. Zie voor een volledige lijst van browser die TLS 1.2 of hoger ondersteunen: https://caniuse.com/#feat=tls1-2. Internet Explorer 8 t/m 10 heeft standaard ondersteuning voor TLS 1.2 uit staan. Deze kun je echter wel aanzetten, zie daarvoor o.a. het volgende artikel: https://www.inflectra.com/support/knowledgebase/kb447.aspx.


Salesdock scoort een A-rating bij Qualys SSL Labs, dat is de op één na hoogst haalbare score. Dat betekent ook dat we sommige hele oude browser niet kunnen ondersteunen. Een browser die geen TLS 1.2 ondersteunt zal een certificaat foutmelding te zien krijgen.

Oplossing: De oplossing is de gebruiker een moderne browser te laten installeren, of wellicht de offerte via de telefoon te accepteren. In het geval van IE8 t/m IE10 kan het aanzetten van TLS 1.2 een oplossing bieden.


 


2. Pagina laadt wel, maar popup opent niet.

 

In sommige gevallen kan het zijn dat een (werk)computer extreem streng staat afgesteld, waardoor Javascript en soms ook andere zaken niet toegestaan zijn. Salesdock heeft Javascript nodig om succesvol te kunnen werken.

 

Oplossing: Een oplossing is om een andere browser proberen, of Javascript in te schakelen. Wat wellicht ook helpt is de browser verkleinen zodat deze naar de Mobiele versie springt. Deze is minder afhankelijk van Javascript.


Binnenkort gaat Salesdock een melding tonen als Javascript niet staat ingeschakeld. Hiermee kan de agent snel dit probleem herkennen, en een oplossing bieden.

 



3. Pagina laadt wel, popup opent, maar handtekening kan niet gezet worden.

 

Salesdock gebruikt voor de handtekening Javascript en Canvas. Canvas wordt al sinds Internet Explorer 9 ondersteunt (2011), zie ook: https://caniuse.com/#search=canvas. In de basis komt het er op neer dat iedere browser van de laatste 10 jaar geen problemen mag opleveren met het zetten van een natte handtekening.

 

Oplossing: Klant de offerte laten accepteren op een andere browser.

 



4. Pagina laadt wel, maar PDF wordt niet getoond.

 

Dat kan gebeuren alleen gebeuren als de browser ‘Object' niet ondersteunt of niet heeft ingeschakeld, omdat de browser dicht is gezet door de werkgever. Object wordt eigenlijk sinds het begin van het internet ondersteunt. Dit zou dus ook eigenlijk geen probleem kunnen opleveren.