Producten kunnen in Salesdock makkelijk ingericht worden. Er zijn 2 situaties:


  1. Producten worden via een integratie opgehaald (denk bijvoorbeeld aan producten die je via een andere Salesdock partij gaat verkopen);
  2. Producten ga je zelf inrichten.

In situatie 1 zul je altijd producten kunnen ophalen via een integratie ('Integraties') of via een app, waarbij Salesdock automatisch de producten zal aanmaken en koppelen aan de producten van jouw partner. Je kunt echter wel bepaalde instellingen van het product aanpassen via 'Producten' en op het bijbehorende product te klikken. Let op: bepaalde velden zijn gekoppeld aan de productinstellingen van de integratie-partner, die dus altijd tijden de synchronisatie zullen worden aangepast. 


In situatie 2 zul je producten zelf gaan inrichten.


  • Ga naar 'Producten';
  • Klik op 'Toevoegen';
  • Geef aan welk type product je gaat aanmaken. Een type product bepaalde voor een groot deel welke velden je kunt configureren (bij producten van het type Energie kun je bijvoorbeeld leveringstarieven inrichten) en in welk type flow de producten worden getoond. Kortom: een producttype is een opeenstapeling van producten die je kunt onderbrengen onder bepaalde kenmerken. Je kunt er eveneens voor kiezen om een nieuw producttype aan te maken. Vul de naam in en klik op 'Add product type'.
  • Upload een afbeelding die bij het product hoort. Als er niks is ingevuld, dan kijkt Salesdock of er een afbeelding bij de leverancier is ingericht (de waarde 'Is contractant' moet dan op 'Ja' staan). Is er daar ook niks ingericht? Dan zal er geen afbeelding in het voorportaal worden getoond.
  • Vul de Unique Selling Points (USP's) in. De USP's zullen getoond worden op de productpagina, zodat je snel kunt zien welke kenmerken een product heeft. Dit zorgt ervoor dat het sale-gesprek makkelijker verloopt.
  • Voer de omschrijving in. Aan de omschrijving kun je uitgebreidere toelichting geven over het product. Deze informatie zal worden getoond zodra je op 'Meer info' klikt bij het product.
  • Selecteer bij 'Business' of het product voor Consumers (consumenten), Business (zakelijk) of voor beiden is (Business & Consumer). Dit zorgt ervoor dat je, als je bijvoorbeeld een flow hebt waar je de keuze hebt  uit particuliere of zakelijke proposities, je op basis van de geselecteerde keuze alleen producten van het bijbehorende kenmerk ziet binnen dat producttype.

  •  Geef aan of het een retentie product is ('Is retention?'). Als je in de energie app aan hebt staan dat je de retentiecheck wil gebruiken (Apps-->Energie NL-->Instellingen) en de leveranciers hebt gekoppeld in diezelfde app, dan zullen alleen retentieproducten worden getoond zodra je diezelfde leverancier toont. Dit kan op dit moment alleen worden gebruikt voor energieproducten.
  • Geef aan of het product groot zakelijk of voor beide beschikbaar is. 
  • Geef aan of het product actief en zichtbaar is. Deze instellingen bepalen of het product gebruikt kan worden, of dat je het bijvoorbeeld inactief wil houden tot het product verkocht mag worden.
  • Richt de prijzen in (let op: voor energie richt je de prijzen bij 'Eigenschappen' in). Bij 'Prijs' voer je de eenmalige kosten in, bij 'Actieprijs' als er een actietarief geldt en bij 'Maandelijkse prijs' als je vast een bepaald maandbedrag betaalt. Mocht je voor een bepaalde periode een actietarief hebben, dan kun je bij 'Maandelijkse actieprijs' een bedrag invullen, bij 'Type' selecteer je 'Aantal maanden korting' en bij 'Duur' voer je vervolgens het aantal maanden in waarin dit tarief geldt. Dit bedrag zal vervolgens als 'Actie' tonen in het voorportaal bij het productoverzicht.
  • Bij eigenschappen staan productspecifieke eigenschappen (voor Energie en Telecom worden hier bijvoorbeeld extra velden getoond), maar kun je ook verder uitbreiden met vrije velden. Wil je een vrij veld toevoegen, klik dan op 'Voeg extra veld toe'. Hier kun je extra gegevens kwijt en deze velden kun je later ook gebruiken in filteringen op het voorportaal.
  • Bij 'Bereik' vul je in welke organisaties het product mogen gaan aanbieden en wat de geldigheid is.
  • Bij 'Documenten' kun je aangeven of je bepaalde bijlagen wil tonen op de productpagina (het voorportaal), bij een online offerte en bij de e-mail bevestiging (bij een directe bestelling of een geaccepteerde offerte).  Upload een bestand door te klikken op 'Upload file' en vink aan waar je de bijlage wilt tonen/wil meesturen.
  • Geef bij 'Condities' aan of je het product onder bepaalde voorwaarden wel of niet wilt tonen. In het geval van energie kan er bijvoorbeeld voor worden gekozen dat een propositie bij een bepaald stroomverbruik niet getoond mag worden. Houd er dan wel rekening mee dat je 1 van deze situaties moet gebruiken:

1. Als je bij 'Zichtbaar' onder 'Algemeen' het schuifje aan hebt staan, dan zal het product altijd zichtbaar zijn. In dit geval kun je de conditie toevoegen en bij 'Acties' het schuifje uit laten.



2. Je kunt er voor kiezen om het schuifje 'Zichtbaar' onder 'Algemeen' uit te laten en op basis van de conditie te laten bepalen wanneer het product wél zichtbaar moet zijn. Voer dan de conditie in en zet het schuifje 'Zichtbaar' onder 'Acties' aan.


Zodra je het product hebt opgeslagen zal deze worden getoond in je productlijst. Het product is hiermee ingericht en zal, op basis van de inrichting van je flows, producttypes en zichtbaarheid, direct gebruikt kunnen worden.


Let op


  • Heb je een nieuw producttype aangemaakt? Zorg er dan voor dat deze gekoppeld is aan een flow. Ga naar 'Settings' --> 'Flows';
  • Zorg ervoor dat de organisatie rechten heeft tot de flows (en uiteraard het product). Ga naar 'Account' --> 'Organisaties' --> Selecteer de organisatie en ga naar 'Flows'.