Salesdock kent een aantal flows:


  • De 'default' flow. Deze flow kun je alle niet-energie producten, zoals slimme producten, koffiebonen, etc.;
  • De 'energie' flow. Als deze wordt gekozen kun je een aanbod op maat berekening maken én kun je kiezen tussen zakelijk of consument;
  • De 'energie consumer' flow. Als deze wordt gekozen kun je niet kiezen tussen zakelijk en consument (het is altijd voor consumenten);
  • De 'energie small-business' flow. Als deze wordt gekozen kun je niet kiezen tussen zakelijk en consument (is is altijd zakelijk);
  • De 'energie grootzakelijk' flow. Deze flow is speciaal gemaakt voor de grootzakelijke bedrijven, waarbij je de mogelijkheid hebt om tarieven te laten invullen/aanpassen in het invoerscherm.
  • De 'Telecom' flow. Deze flow is speciaal gemaakt voor breedband proposities.


Let op: de energie en telecom proposities kun je pas gebruiken als je deze apps vanuit de app store hebt gedownload (zie 'Apps' in Salesdock).


De flow die geselecteerd wordt bepaald dus welke variabelen je wel en welke je niet ziet aan aan de 'voorkant' van Salesdock (de applicatie die door de agents wordt gebruikt om bestellingen, offertes of leads te plaatsen). De energieflows bevatten bijvoorbeeld Aanbod op Maat invoervelden, terwijl de defaultflow deze invoervelden niet bevat. 


  1. Ga naar 'Settings' --> 'Flows';
  2. Klik op 'Toevoegen';
  3. Voer de titel van de flow in (deze benaming wordt ook getoond aan de kant die de agents gebruiken);
  4. Kies de gewenste flow;
  5. Geef aan of je een icoon of afbeelding wil gebruiken die in de 'tegel' wordt getoond in het agentportaal. Salesdock levert al standaard een set aan iconen uit. Voer bijvoorbeeld de zoekterm 'user' in, waarna je een aantal iconen zult zien die aan deze zoekterm voldoen;
  6. Geef bij 'Configurations' aan of je wilt dat er een verificatie van een sale moet plaatsvinden (een e-mailhandtekening, digitale handtekening, een proxy formulier of een voicelog);
  7. Of je wil dat er een bevestigings e-mail wordt verstuurd wanneer er een sale/offerte via de desbetreffende flow wordt gemaakt;
  8. Of je wil dat, wanneer de flow wordt gekozen, als eerst een postcodecheck als scherm wordt geopend, of dat je wil dat direct de bijbehorende producten worden getoond;
  9. Geef bij 'Bereik' aan welke organisaties toegang hebben tot de flow. Selecteer eveneens welke productsoorten in deze flow worden verkocht.
  10. Klik op 'Opslaan'.


Zodra je de flow hebt opgeslagen en je de flow opnieuw opent, zul je zien dat er additionele aspecten kunnen worden ingericht.


  • Productfilter: je kunt aangeven of je wil dat er productfiltering kan worden gebruikt. Standaard kun je sorteren op productnaam en prijs, maar je kunt via 'Producten'-->'Filters' ook nieuwe filters aanmaken die aan jouw wensen voldoen (bijvoorbeeld een filtering op de looptijd);
  • Bij 'Contractant' kun je aangeven wiens contactgegevens gebruikt moeten worden bij bevestigingen. De verkoper (organisatie of medewerker), of het product (leverancier);
  • Bij de 'Checkout' kun je aangeven: 
    • Hoe oud iemand min-max mag zijn;
    • Consumenten: Of je wil dat de geboortedatum wordt uitgevraagd in de vragenlijst. Je hebt de keuze uit niet tonen, tonen (maar niet verplicht) of wel tonen en verplicht.
    • Consumenten: Of je wil dat de IBAN al verplicht is bij offertes. Als je kiest voor 'niet verplicht', dan dient de koper dit bij het accepteren van een offerte altijd alsnog in te vullen;
    • Zakelijke klanten: of je wil dat het btw nummer, geboortedatum en de IBAN bij de offerte verplicht is.
  • Script log: als je wil dat een agent eerst een log voorleest voor het afronden van een sale (denk aan een script waarin de agent de besproken voorwaarden opleest aan de klant en dit opneemt met een voicelog), dan kun je dit ook aanzetten en inrichten. Via 'Variabelen' kun je de variabelen toevoegen die dynamisch moeten zijn (op basis van de gegevens van de klant, het product, etc.).


Zodra dit allemaal is ingericht heb je een standaard flow ingericht, die reeds bestaat uit een aantal basisvragen (NAWT) die in de eerste stap van de vragenlijst worden uitgevraagd. Mocht je extra vragen nodig hebben voor bepaalde producten, dan is dit uiteraard mogelijk. Deze zullen in stap 2 van de vragenlijst worden getoond.


  1. Ga naar 'Producten' --> 'Productvragen';
  2. Klik op 'Toevoegen';
  3. Voer bij 'Naam' de vraag in;
  4. Geef aan of de vraag verplicht, zichtbaar en zichtbaar voor de klant is. De laatste optie bepaald of de klant de ingevoerde waarde kan zien. Wil je bijvoorbeeld interne opmerkingen toevoegen bij het salegesprek, dan is het van belang dat deze optie uitgeschakeld is. Let erop dat als je een verplichting aan een vraag toekent, dat deze ook altijd zichtbaar moet zijn;
  5. Bij 'Anonimizable' kun je aangeven, wanneer deze vraagt wordt ingevuld, ook geanonimiseerd moet worden. Wanneer deze persoonlijke informatie van een klant bevat, is het bijvoorbeeld aan te raden om deze optie aan te zetten. Je kunt als eigenaar van een omgeving aangeven wanneer data geanonimiseerd moet worden.
  6. Selecteer het type vraag
    1. Tekst: vrij tekstveld.
    2. Tekstveld: tekstveld waar je meer data in kwijt kan (bijvoorbeeld interne opmerkingen).
    3. Meerkeuze (één keuze). Je kunt hier per regel een antwoordoptie toevoegen, van waaruit maar 1 optie gekozen mag worden;
    4. Meerkeuze (meerdere keuzes mogelijk). Je kunt hier per regel een antwoordoptie toevoegen, van waaruit meerdere opties gekozen mogen worden.
    5. Checkbox. Als je wil dat er een vraag 'aangevinkt' kan worden;
    6. Datum. Hier kun je een datumveld laten uitvragen;
    7. File. Je kunt een PDF of afbeelding laten uploaden;
    8. Prijs.
    9. Switch date. Indien je wilt uitvragen wanneer iemand wil overstappen. Je hebt de optie om 'Show date option selector question' aan te zetten. Als je deze aan zet, dan zullen er automatisch 2 vragen in 1 worden aangemaakt: een vraag met de de opties Zo snel als mogelijk / Anders en een een datumveld die toont wanneer je voor 'Anders' kiest.



                10. Paragraaf. Wanneer je een paragraaf wil toevoegen. Dit is dus puur en alleen tekst en is geen daadwerkelijke                                vraag.



7. Richt in voor welke producttypes deze vraag moet tonen.


In alle gevallen heb je ook de mogelijkheid om condities toe te voegen. Deze condities bepalen wanneer je een vraag wil tonen of verbergen. Situatie: je zet de vinkjes 'Zichtbaar en verplicht' standaard uit, maar wil dat deze vraag toont voor een bepaald producttype. Je kunt dan onderstaande condities en acties inrichten, waardoor deze vraag alleen toont voor het producttype 'Isolatie'.




Tot slot heb je de mogelijkheid om validaties toe te voegen. Dit kan handig zijn als je wil kunnen inrichten aan welke waarden een antwoord moet voldoen.